OnlineOlie.be is de dé online specialist in oliën en smeermiddelen voor wagens, motorfietsen en tal van andere specifieke toepassingen. Wij staan voor deskundig advies, scherpe prijzen en snelle levering.
GRAAG SMEERADVIESBig problem... Benzine of Diesel die in de motorolie belandt is het gevolg van problemen met de motor, maar het brengt nog andere problemen met zich mee...
Er zijn drie mogelijkheden waarop je opmerkt dat er brandstof bij de motorolie zit. Echter is het vaak al vrij "laat" als je dit opmerkt.
Als je merkt aan de pijlstok dat het oliepijl is "gestegen", dan weet je dat er duidelijk iets mis is. Verwar dit echter niet met "opgegooide olie" na het rijden.
Olie pijlen moet je doen na een rit waarbij de olie goed warm is geworden en in de motor is rondgegaan. De wagen 5 minuten laten staan dat de olie weer naar het carter kan zakken.
Vervolgens de pijlstok eruit nemen en afkuisen met een stukje keukenrol. Opnieuw even in de motor steken. Als je de pijlstok er nu uitneemt kan je het olieniveau aflezen.
Dit spreekt uiteraard voor zich, maar op dit moment ben je allicht veel te laat als je het dan pas te weten komt.
Als de afgelaten olie of de oliedop naar brandstof ruikt, is de kans 95% zeker dat er ook effectief diesel of benzine in de motorolie zit.
Dit merk je vaak al bij het pijlen van de olie. Als de olie er echt afloopt (niet in druppels beetje druipt) dan is de olie toch echt wel aan de dunne kant. De kans is dan ook zeer reeël dat je benzine of diesel in de motorolie hebt.
Draai de oliedop dan even open en ruik even in de motor.
Feit dat er brandstof in de motorolie geraakt kan slechts een beperkt aantal oorzaken hebben. Om deze in kaart te brengen is het belangrijk dat je weet hoe de motor van een wagen precies werkt.
De olie zit dus in het carter (onderaan de motor), terwijl het mengsel van brandstof en lucht "bovenaan" de motor binnenkomt.
Als de zuigerveren niet goed meer afsluiten, is er ruimte voor de brndstof om van de verbrandingsruimte (boven de zuiger) naar het carter (onder de zuiger) te glippen.
Dit is in feite hetzelfde verhaal als versleten zuigerveren. Als er een oneffenheid in de cilinderwand is, kan de zuigerveer deze niet goed afsluiten en kan er brandstof naar het carter glippen.
Rubber kan uitharden, dit weten we allemaal. Leg maar eens een rekker een jaar lang op de vensterbank.
De rubberen afdichtingen zorgen ervoor dat het brandstofcircuit nergens kan lekken, en idem voor het oliecircuit. Het loopt echter al snel fout als een van die afdichtingen niet meer naar behoren werkt.
Brandstof in de motorolie kan verschillende problemen met zich meebrengen. Dat spreekt voor zich.
Olie heeft buiten smeren ook de functie van koelen. Hoe dunner een vloeistof, hoe warmer deze wordt. Hetzelfde geldt dus voor verdunde olie.
De smering is dan vanzelfsprekend ook niet meer optimaal.
Ontvang maandelijks een update van de nieuwste blogartikels in uw mailbox.