OnlineOlie.be is de dé online specialist in oliën en smeermiddelen voor wagens, motorfietsen en tal van andere specifieke toepassingen. Wij staan voor deskundig advies, scherpe prijzen en snelle levering.
GRAAG SMEERADVIESEen 10W40 olie voor je motor is niet zomaar eender welke motorolie. Het is dus geen optie om er zomaar 10W40 voor auto's in te doen.
Als je naar de Auto5 gaat is het dus ook van belang dat je hierop let, dat je motorolie neemt voor je motorfiets en auto-olie voor je wagen.
Het klinkt misschien vanzelfspreken, maar er zitten toch enkele fundamentele verschillen in...
Bij een auto is het zo dat het carter gevuld wordt met olie zodat de enkel de motor in de motorolie draait (dus de koppeling en de versnellingsbak niet)
Auto olie bevat echter additieven om de weerstand in de motor te verminderen, die zich hardnekkig zouden vastzetten op de koppelingsplaten.
Bij de meeste motorfietsen draait echter ook de koppeling en versnellingsbak in de olie.
Het gevolg is dus dat de koppelingsplaten van een motorfiets gaan slippen als bovenstaand het geval is.
Hetzelfde kan gebeuren als je een te dikke olie neemt (viscositeit).
Als de motor nog niet warm is gelopen en de olie dus nog zeer viscoos / niet lopend genoeg is, kan deze ook zorgen voor een slippende koppeling.
In een versnellingbak zou de normale auto-olie als het waren worden opgeklopt met schuimvorming tot gevolg.
Olie smeert, maar schuim niet met de gevolgen vandien. Dus dit is nog een rede om echt wel goede, specifieke motorfietsolie te gebruiken!
Motoren met een natte koppeling vragen dus om speciale olie voor motorfietsen!
Er zijn echter ook motoren met een gescheiden versnellingsbak en een droge koppeling.
De meeste Ducati's hebben een droge koppeling...
In dit geval maakt het feitelijk niet uit of je nu auto- of motorfietsolie gebruikt: het gevaar van slippende koppeling blijft uit.
Ontvang maandelijks een update van de nieuwste blogartikels in uw mailbox.