OnlineOlie.be is de dé online specialist in oliën en smeermiddelen voor wagens, motorfietsen en tal van andere specifieke toepassingen. Wij staan voor deskundig advies, scherpe prijzen en snelle levering.
GRAAG SMEERADVIESVroeger was het zo dat een wagen op zichzelf al redelijk wat olie verbruikte. Als je toen steeds tijdig olie bijgoot, dan was na 12.500km alle olie wel eens verbruikt geweest, en nieuwe bijgedaan.
Tegenwoordig zijn de interne spelingen in de motoren vele malen kleiner waardoor dat "natuurlijk olieverbruik" minimaal is. Denk dus in geen geval dat het niet meer nodig is om eens een volledige verversing te doen én de filter mee te vervangen.
De motor bestaat - uiteraard - uit metalen onderdelen. De zuiger gaat bij een normale personenwagen 1500 à 3000 keer per minuut op en neer in de cilinder. De lagers in de motor draaien ook nog eens zoveel toeren.
Om dit ijzer op ijzer contact te verminderen, gebruiken we dus olie. Maar toch zal er steeds een bepaalde slijtage optreden en belandt er ijzervijlsel in de motorolie.
Om te voorkomen dat dit ijzervijlsen massaal aanwezig blijft in de olie en tussen de onderdelen draait, hebben we een oliefilter.
De oliefilter haalt dus al het "afval" dat de olie oppikt tijdens zijn werking, uit de olie.
Op deze manier hoort de motor steeds "zuivere" olie te krijgen.
Simpelweg: bij elke oliewissel.
Een zeer vuile oliefilter zal de nieuwe olie sneller opnieuw vies maken, dan ze verder te zuiveren.
Voor het eerst nu zelf mijn wagen een onderhoud gegeven gezien hij al (ruim) buiten garantie was.
Kort: Ford Focus 1.8 TDCi met 40.000km uit 2005.
Steeds onderhoud gehad bij de Ford concessie en op 24.000km onverwachts vliegwiel stuk gegaan en heeft de wagen nog een extra onderhoud gehad. Dit was in het begin dat ikzelf de wagen had.
Zogezegd toen dus basisonderhoud + alles gecontroleerd + vliegwiel vervangen en uitgebalanceerd.
Vandaag bleek echter dat die oliefilter echt nog nooit vervangen kon geweest zijn. Olie die er nog maar 11 maanden in zat bevatte zoveel gruis.
Gruis dat enkel maar vrij kon komen tijdens het inrijden (gezien dan de meeste slijtage optreedt: de beginslijtage dat metaal altijd ondergaat).
Kortom: garages vervangen de oliefilter jammergenoeg niet snel genoeg, maar dit is wel heel belangrijk om dit bij élke oliewissel te doen.
Vuil in de motor laat de motor echt slechter presteren en is zeer schadelijk op lange termijn.
Zelf heb ik nu de Denicol Pro Ultra FE 5W30 op mijn Ford Focus gegaan, en na het onderhoud liep de motor - geen verkoopspraatje - uitzonderlijk en ontzettend soepel ten opzichte van voordien.
Kort:
Dit maakt zoveel verschil...
Ontvang maandelijks een update van de nieuwste blogartikels in uw mailbox.