OnlineOlie.be is de dé online specialist in oliën en smeermiddelen voor wagens, motorfietsen en tal van andere specifieke toepassingen. Wij staan voor deskundig advies, scherpe prijzen en snelle levering.
GRAAG SMEERADVIESOp elke fles olie (en natuurlijk op onze webshop) staan wel termen als: ACEA, JASO, API, ... Termen die voor jou misschien niets betekenen, maar wel veel waarde hebben!
Deze termen worden olie specificaties genoemd: een olie die voldoet aan een specificatie, krijgt het desbetreffende label mee.
Sommige autoconstructeurs hebben hun eigen merkspecificaties opgesteld, maar er zijn ook enkele merk-onafhankelijke specificaties.
Elke grote wereldregio heeft wel 1 instituut die deze vastlegt en regelmatig herziet.
Zoals de naam al doet vermoeden is dit het Amerikaanse instituut dat specificaties opstelt. Laten we hun specificaties eens op een rijtje zetten.
Tweetakt | |
TC | Hoogste kwalificatie voor tweetaktmotoren dat staat voor weinig rookuitstoot, en oxidatie voorkomt |
Benzinemotoren | |
SN | Recente specificatie uit november 2011 dat geschiktheid voor alle wagens momenteel in gebruik aanduidt |
SM | Specificatie voor wagens die in gebruik genomen zijn na november 2004 |
SL | Specificatie voor wagens die in gebruik genomen zijn na 1998 |
SJ | Specificatie voor wagens die in gebruik genomen zijn na 1996 |
Dieselmotoren | |
CJ-4 | Ontwikkeld in 2006 voor high-performance viertaktmotoren die aan de nieuwe (uit 2007) standaarden qua CO2 uitstoot voldoen |
CI-4 | Ontwikkeld in 2002 voor high-performance viertaktmotoren die aan de standaarden (2004) voldoen qua CO2 uitstoot |
CH-4 | Voldoet aan de standaarden uit 1998 |
CG-4 | Voldoet aan de standaarden uit 1995 |
Dit is het instituut voor Europese autobouwers: deze doet hetzelfde als de API, maar naar Europese normen en.
Het ACEA heeft niet enkel als doel kwaliteitslabels te verschaffen, maar ook om erop toe te zien dat de uitstoot van CO2 aanzienlijk vermindert.
Daarom publiceren ze ook bijna elk jaar een rapport met de vorderingen die gemaakt zijn.
Niet zwaar belastte Benzine en LPG motoren | |
A1 | Laag olieverbruik |
A2 | Standaard prestaties |
A3 | Langere verversingsinterval |
A5 | Combinatie A1 + A5 |
Niet zwaar belastte Dieselmotoren | |
B1 | Laag olieverbruik |
B2 | Standaard prestaties |
B3 | Langere verversingsinterval |
B4 | Geschikt voor directe injectie |
B5 | Combinatie A1 + A5 |
Motoren met Catalysator, roetfilter, ... | |
C1 | Low SAPS (Sulfaat As, Fosfor, Sulfur) 0.5% as en lage uitstoot |
C2 | Mid SAPS 0.8% as en lage uitstoot |
C3 | Mid SAPS 0.8% as en normale uitstoot |
Zwaar belastte voertuigen (bedrijfsvoortuigen, landbouw, ...): Mineraal | |
E1 | Diesels zonder turbo |
E2 | Standaard performantieniveau |
E3 | High performance en langere verversingsinterval |
E5 | Globale High performance en langere onderhoudsinterval (i.s.m API) |
E7 | Euro 4 motoren met EGR (uitlaatgas recirculatie) |
Zwaar belastte voertuigen (bedrijfsvoortuigen, landbouw, ...): (deels) Synthetisch | |
E4 | Hogere performantie en nog langere verversingsinterval |
E6 | Euro 4 motoren met low SAPS (zie hierboven) |
JASO is een verzameling van zes Japanse organisaties die in feite min of meer dezelfde doelen hebben dan de Europese en Amerikaanse.
Tweetakt | |
FA | Originele specificaties die normale smering, detergentie en rookvorming maken |
FB | Betere smering, detergentie, minder rookuitstoot |
FC | Idem aan FB maar veel hogere detergentie. |
FD | Idem aan FC met nog hogere detergentie |
Viertakt | |
MA | Geschikt voor viertakt motoren met gedeeld oliesysteem voor motor, versnellingsbak en natte koppeling |
MB | Laagste wrijving, toepassen waar MA niet gepast is. |
Deze drie zijn zowat de grootste merkonafhankelijk specificaties.
Later deze week schrijven we zeker nog over de merkgebonden specificaties!
Ontvang maandelijks een update van de nieuwste blogartikels in uw mailbox.