HOE KAN IK JE HELPEN?

OnlineOlie.be is de dé online specialist in oliën en smeermiddelen voor wagens, motorfietsen en tal van andere specifieke toepassingen. Wij staan voor deskundig advies, scherpe prijzen en snelle levering.

GRAAG SMEERADVIES
Help mij aan de juiste olie!
GEWOON EVEN KIJKEN
Voorlopig geen hulp nodig :)
USP
GRATIS VERZENDING: Bij bestellingen boven de 100€.

Slick 50, goed of niet goed?

Slick50Als we rondkijken op internet, circuleren er 1001 verhalen over het product Slick50.

Slick 50 is een product op basis van PTFE (teflon) dat we bij de olie doen bij het vervangen van de olie. Bij de eerste paar keer dat de motor opwarmt en de onderdelen in het motorblok uitzetten, kruipt de teflon in de "poriën" van het metaal en zet zich daar vast

Op deze manier wordt er een dunne laag teflon, nauwelijks een duizendste van en millimeter dik, aangelegd op de bewegende onderdelen.

Het resultaat is dat er minder wrijving in de motor optreedt en er dus ook minder warmteafzetting en slijtage is.

Wondermiddel of prul

Slick50 wordt door sommige mensen aanzien als een wonderproduct, en door anderen als een derderangs prul die enkel maar geld kost.

Het moet ook gezegd worden, 100% meetbaar resultaat kan er nooit gemaakt worden:

  • Geen twee auto's zijn dezelfde
  • Omstandigheden zijn nooit dezelfde
  • Elke auto heeft een andere voorgeschiedenis

Toch ben ik van de goede werking van Slick50 overtuigd, tenminste als het juist gebruikt wordt:

  • Niet voor wagens die minder dan 15000km op de teller hebben
  • Wagen goed warmrijden
  • Olie aftappen
  • Oude filter verwijderen, nieuwe aanbrengen
  • Olie bijvullen (1 liter minder dan normaal)
  • Motor stationair warm laten draaien
  • Verwarmde Slick50 (fles in warm water leggen) erbij gooien

Valse testen

Op internet zijn gek veel testen te vinden waarbij een lager ingevet wordt met allerhande additieven en vervolgens wordt er druk op de lager gezet om te zien hoeveel druk die aankan.

Deze tests zijn echter niet echt gegrond:

  • Additieven als Slick50 zijn toevoegingen: werken het beste in combinatie met olie
  • Teflon "trekt" pas in de onderdelen als ze eens goed warmgelopen zijn
  • Heel veel truucjes-achter-het-gordijn gedoe

De echte tests...

Enkele jaren geleden circuleerden er reclamefilmpjes over Slick.

2 gloednieuwe Mercedes auto's die ze computergestuurd enkele kilometers warmreden (toerental). Slechts 1 van de 2 wagens had Slick50 bij de olie.

Nadat de motor enkele kilometers had gelopen, werd de olie afgetapt en gingen de motoren verder zonder smering.

De Mercedes zonder Slick 50 hield het voor bekeken na nog geen 45 km. De wagen mét slick 50 hebben ze na 500km rijden maar gestopt: die bleef lopen.

BMW test

BMW zou enkele jaren terug ook een test hebben uitgevoerd las ik op internet - al kan ik daar verder niets van terugvinden.

De BMW warmrijden, Slick toevoegen, laten "trekken" en vervolgens de olie aftappen.

Na 100km zou de wagen pas stuk gereden zijn. Niet omwille van slijtage aan zuiger, cilinder of lagers, maar vanwege een lekke koppakking door oververhitting:

  • Slick heeft z'n werk gedaan op de lagers en zuigers
  • Motor werd te warm door geen olie: olie smeert niet enkel; koelt ook!

Het bestelbusje

In Hasselt rijdt er een bestelbusje rond met 960.000 kilometer op de teller. Niet gek weinig denk ik dan: deze rijdt sinds de 200.000km met Slick50.

Motor ging:

  • Beter koud starten
  • Vlotter rijden
  • Bleef koeler
  • Minder slijtage
  • Minder olie verbruiken

Wat is het nu?

Een eenduidig antwoord is er niet op.

Goede verhalen zijn er genoeg, "slechte" verhalen luiden enkel dat het niets heeft uitgehaald: dus niets stuk, maar ook niets beter - maar dan komt de vraag of het wel goed is toegepast...

100% meetbaar is het niet, maar bovenstaande tests geven wel al een resultaat in de goeie richting!

Wat is jouw ervaring?

Heb jij goede of slechte ervaringen met Slick50?

Laat het ons dan gerust weten door een reactie achter te laten hieronder!

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks een update van de nieuwste blogartikels in uw mailbox.