OnlineOlie.be is de dé online specialist in oliën en smeermiddelen voor wagens, motorfietsen en tal van andere specifieke toepassingen. Wij staan voor deskundig advies, scherpe prijzen en snelle levering.
GRAAG SMEERADVIESZoals we weten is "koelen" een van de functies van motorolie. Zowel bij tweetakt als bij een viertakt motor.
Onder warmte gaan de metalen onderdelen in de motor uitzetten. Bij afkoeling gaan de onderdelen weer "krimpen".
Teveel uitzetten en krimpen, en voornamelijk ongelijkmatig uitzetten en krimpen tussen zuiger en cilinder kan nefast zijn voor de motor. In het slechtste geval kan de zuiger zelfs vastlopen in de cilinder.
Een cilinder bestaat doorgaans uit een van deze:
Zuigers daarentegen zijn een van deze:
Een gietijzeren cilinder voert de warmte sowieso al beter af dan een aluminium cilinder en zet ook iets meer uit.
Het gevaar van bijvoorbeeld de combinatie: gesmeden zuiger met aluminium cilinder is een vastloper.
Als we echter over een goede olie beschikken die de motor goed koel houdt, zullen de onderdelen minder gaan uitzetten en verkleinen we de kans op een vastloper.
Op het punt van koeling doet de ester-synthetische olie van Denicol het voortreffelijk.
Enkele van onze klanten kwamen zélf met volgende op de proppen, zelfs zonder dat we erachter vroegen. Laat staan hen iets in de mond legden.
Bas is een vriend van me die ik via de karting ken. Heeft steeds met een "random" olie gereden, totdat ik hem over de streep kon trekken om toch eens de Denicol Syn 100 te proberen.
Ik heb het lang mogen horen dat ik ondertussen al wel miljonair moest zijn, met die 25,50€ per liter. Maar uiteindelijk vertelde Bas ook wel het volgende:
"Het is misschien maar een idee dat ik heb, maar de motor loopt nu echt wel een 3 à 5°c koeler dan voordien met die Fuchs olie."
Te weten dat die 3 à 5°c gemeten is in het koelwater, betekent dit dat de temperatuur van zuiger en cilinder makkelijk 20-30°c lager moet liggen.
Ben kocht oorspronkelijk steeds zijn Castrol A747 olie bij ons. Op dat moment had ik hem al aangesproken over onze Denicol Syn 100 en uiteindelijk kreeg ik ook hem overtuigd om hierop over te schakelen.
Gezien deze motor boven de 18.000rpm gaat vroegen we eerst na of de Syn100 wel geschikt is, maar dat is geen probleem gezien er in de cilinder een Nicasyl laag is aangelegd.
Ben belde mij een maandje later op voor olie voor zijn boîte en daarbij wist hij me te vertellen dat hij zéér tevreden was over de Syn100. Deze houdt de motor ook volgens hem uitzonderlijk schoon.
De laatste weken is het echter voor hem niet gelukt om nog aan de scooter te werken gezien hij door een ongevalletje enkele weken op krukken moet lopen.
Hij heeft me wel foto's beloofd van de binnenkant van het motorblok, eens hij weer uit de voeten kan! Deze volgen.
Ontvang maandelijks een update van de nieuwste blogartikels in uw mailbox.